Teckningar och terrorism

Det finns väl inte många som har undgått läraren som blev mördad i Frankrike efter att en förälder som ogillade hans lektion uppviglat mot honom på Instagram?

Jag gillar så mycket Macrons (Frankrikes president) retorik och hur han väljer att bemöta det som skett. Och att de kallar saker för vad det är och inte faller till föga för att att tillåta någon som vill hävda att mordet, terrorhandlingen, provocerades fram. Om ni inte såg Agenda på SVT 25 oktober där Frankrikes ambassadör intervjuades 👈 så rekommendera jag er att se den. Det är alldeles i början av programmet och bara någon minut lång.

Jag satta och applåderade när han vägrade att låta sig avledas från huvudfrågan och hur han är väl insatt med det svenska synsättet och retoriken i media om skuld vs oskuld och var den hör hemma. Jag fullkomligt älskade när han till en fråga om hur de ställer sig till motsättningarna mellan Frankrike och andra muslimska länder med en lätthet svarade att Frankrike också är ett muslimsk land där Islam är den andra största religionen och att deras skyldighet är att först och främst är att lyssna till de franska muslimerna och inte till andra länder, och hur han lyfter att Isalm är en otroligt mångfacetterad religion där man inte ska ge utrymme åt de få röster som visserligen är de som hörs högst just nu, men som verkligen inte representerar alla och inte ens de flesta utan tillhör extremerna. Iaf inte i Frankrike.

Jag blir nästan alltid påmind om varifrån min liberalism kommer från när jag hör franska representanter uttala sig. Om varifrån mina tankar om jämlikhet, syster och broderskap men främst frihet kommer från. Och jag önskar så att de svenska politikerna igen blir bättre skolade, utbildade, rakryggade och vågar säga ifrån och stå för sin sak.

Jag gillade inte precis Palme eller Persson, men säga vad man vill om dem, de stod för att Sverige och de svenska värderingarna skulle värnas om, var okränkbara och något som var värt att kämpa för. Och de vågade säga ifrån när de såg orättvisor och var inte mjukryggade och böjbara samt inte rädda för att förolämpa någon oavsett vem det var som gjorde eller sade något som var fel. Erdoğans retorik hade inte fått flyga fritt och Sverige hade strakt gått ut och ställt sig på Frankrikes sida och lovat att bekämpa mördare i vilka skrymslen de än hörde hemma i oavsett religion eller politiskt hemvist från höger till vänster.

Och jag önskar så att jag visste att jag bor i ett land där man går man ur huse så som man gjort i Frankrike för att visa sin solidaritet och hur man inte viker sig. Men jag tror inte att det är i ett sånt land jag bor i just nu. Jag tänker på terrorn på Drottninggatan. Det var fina manifestationer för de som dött men jag kan inte minnas något om att man visade på hur man inte tolererar terrorhandlingar. Inte från befolkningen. Varför har det blivit så? Och är detta i ett sånt land man vill leva?

Vad tycker ni om media i Sverige? Och håller ni med Frankrikes ambassadör att media också har en skyldighet i kampen för demokratins överlevnad?

Jag undrar om SVTs reporter ens insåg hur pass tillrättavisad han blev under de få korta minuterna som Etienne de Gonneville talade?

#jakten på like

Carnivores, you see the here, you see them there, you meet them everywhere

Veckan som gått har varit rätt händelselös. Jag var ute och promenerade och kunde äta lunch på uteserveringar. Det är mysigt att det går med hjälp av lite infravärmare trots att det är mitt i oktober. Tänkte göra ett nytt försök med en lunch ute imorgon. Passa på lite innan regent kommer. Det ser ut som att vi kommer att få ganska fint väder imorgon i stora delar av landet, vi som bor i Sverige dvs. 😊🌤🍁

Vad har i hittat på i helgen? Passat på att vara ute, städat, handlat, slappat eller har ni kanske lagat mat i massor? Vad har ni ätit till middag? 😋

Jag själv har varit rätt inaktiv. Spelat lite brädspel, gått några kortare promenader och kollat på serier och TV mer än jag brukar. Ja och så klart de vanliga måstena som att dammsuga, tvätta lakan etc. Men min träning bommade jag. Vet inte hur det gick till. Väskan var packad men sen var klockan helt plötsligt för mycket… 😝 Men jag har i veckan som gick sovit extremt dåligt och det påverkar en så himla mycket. Inte för att jag varit ledsen, tvärtom rätt glad, men kort med tålamod och disträ samt har svårt att samla mig för att producera eller åstadkomma något.

Jag har ett inlägg som CamCam skrev igår ang Anna Book som jag tyckte var så himla onödigt och taskigt men jag orkar inte formulera mig. Jag har en känsla men inte orkar inte verka fram orden som beskriver det. Samma med Asterixa. Hon skrev ett inlägg om Ebba Buch Thor för flera dagar sedan som jag vill ta upp, men igen, jag orkar inte formulera mig och bara att ranta loss de som är mina känslor snarare än genomtänkta åsikter är säkert roligt att läsa men inte så klokt att publicera tror jag. 😅

Jag aktar mig för att lägga upp saker som jag senare känner att jag skulle komma att ångra. Rätt eller fel? 🧐

Så här tänker jag, allt man tänker behöver man inte säga högt. Än mindre skriva ut det på nätet. Vad tycker ni?

Idag tycker jag det är alldeles för mycket som sägs högt i social media. Som om att man tänker att det är en privat konversation som kommer stanna mellan fyra ögon. Folk verkar helt sakna spärrar idag och de verkar helt ha glömt att vissa saker reder man bäst ut genom att prata med varandra. Inte till varandra genom en plattform för alla att delta i vad som borde ens interna relationslösningar.

Eller är det mer en fråga om att vinkla allt och se till att man får så många som möjligt med sig så att man får rätt i sak genom the power of the crowd? Är det så man försöker vinna sina tvistemål? Jag tycker vissa far fram likt rovdjur på nätet och sniffar efter blod och de verkar strunta i vem de trasar sönder på vägen i deras framfart och i rätten att högt få debattera om andras liv och leverne. Saker som för bara ett ögonblick sedan sågs som självklara att vara privatsaker för generna man ute i stugorna. Men nu verkar inget ämne vara heligt längre. Hur tänker och känner ni?

Något helt annat då….

Jag har också varit så himla trött att jag glömde att jag tänk lägga upp ett lördgsklipp igår, men jag lägger upp det nu istället. 🤓

Jag tycker det här är så himla intressant från så många aspekter inte minst i debatten ang etik om att vara vegetarian eller inte. Och hur coola är inte dessa växter? Samt hur mycket suddas inte gränsen än mer ut från däggdjur och övrigt liv när man funderar på det en stund?

klippet är ca 10 minuter

Hoppas att ni har en fin kväll och att ni börjar den nya veckan med fulladdade batterier. 😊💚

Har Haveristerna skiti i det blå skåpet?

Även spridandet av en sann uppgift kan utgöra förtal

Det här inlägget handlar inte om huruvida Gardets fd redaktör är eller inte är skyldig till att ha haft eller har nasse-åsikter. För det här inlägget är det helt irrelevant.

(Jag tror i dagsläget inte att hon har eller haft det, men jag känner inte henne och kan så klart ha fel. Men inte heller vad jag tror betyder något för det här inlägget även om jag trott att hon är skyldig till dem).

Det här inlägget handlar om enligt hur jag har sett på det vad Haveristerna systematiskt har pysslat med under, hur de själva skulle utryckt det, pöbelns hurrarop och nu med att fler och fler ger dem credd och relevans genom att lyfta dem. Bl.a från expressen men också från tex en mycket stor blogg som ändå Bloggbevakning är.

De har enligt hur jag tolkat lagen sysslat med förtal. Avsiktligt förtal dessutom.

Så vad säger brottsbalken om vad som är förtal? Jo…👇

Brottsbalkens bestämmelser

Bestämmelser om ärekränkning – brotten förtal och förolämpning – finns i 5 kap. brottsbalken

Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. Med ”är ägnade” åsyftas att uppgifterna typiskt sett ska räcka för att få den utpekade missaktad. Det behöver inte visas att uppgifterna faktiskt har lett till missaktning. Ej heller behöver det visas att anklagade hade uppsåt att uppgifterna ska leda till missaktning. 

Hur beskriver Haveristerna sig själva? 👇

Vi bryr oss inte om vilket parti du röstar på eller företräder, din religiösa åskådning, ditt kön, din etnicitet, din längd, hårfärg, frisyr, vikt eller din tandrads jämnhet. Vi bryr oss om huruvida du har betett dig eller uttalat dig klandervärt. Har du det kan du räkna med att vi förr eller senare, sannolikt med tidigare nämnda attribut som parerdolk, hugger ner dig med detta klandervärda som slagsvärd.

👆Går detta att tolka på något annat vis än att de avsiktligt vill förtala folk? Jag vill så klart lämna utrymme för tvivel, men finner det oerhört svårt att tolka deras avsikter på något annat vis. Och i vilket fall som ni läste ovan så bryr sig inte lagen heller alltid om din avsikt utan vad som blev konsekvensen av ens handlande.

Vi går vidare med vad brottsbalken om ärekränkning säger…👇

Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. Grundregeln är att det ska finnas ett allmänt intresse av att uppgiften lämnas.

En ytterligare förutsättning för att ej dömas till ansvar är emellertid att uppgiften var sann eller att det fanns skälig grund för den.

Här är distinktionen mellan orden och och eller i lagtexten viktig; det räcker inte med att uppgiften är sann eller skäligt grundad, utan det ska också anses försvarbart att lämna uppgiften. Spridning av sanna uppgifter som kan utsätta någon för andras missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal.

Finns det verkligen ett stort allmänintresse för vad Gardets redaktör sysslade med för ca 10 år sedan, sant eller inte? Och vad mer, finns det verkligen ett allmänintresse i vad hennes man, en helt vanlig svensson som enligt uppgift på Flashback tydligen ska jobba för Samhall, har pysslat med? Är någon av dessa två personer av så stort allmänintresse att de finns skäl att lyfta dem med namn och bild för tiotusentals, ja kanske miljoner människor? Vad tycker ni?

Med tanke på att par andra domar ang metoo där tex ändå ganska kända nöjes-profiler har fått rätt i efterhand ang förtal och att det inte fanns ett tillräckligt allmänintresse att omskriva dem med namn och blid så måste min gissning bli ett rungande nej även här. 👇

En uppgift kan anses försvarlig att lämna, om den har högt allmänintresse. Så kallade offentliga personer, som genom att ha förtroendeuppdrag eller vara kända på annat sätt har ett högt allmänintresse, får ofta finna sig i att utsättas för granskning och kritik på ett sätt som okända personer inte behöver finna sig i.

Vi pratar dessutom här om att Haveristerna är några privatpersoner utan, så vitt jag vet, utgivningsbevis och inte är från några av de mer hyfsat neutrala nyhets-media. De tjänar dessutom pengar på vad de gör, vilket de ofta ironiskt nog klandrar diverse andra för, tex Gardet, att tjäna pengar på samma sätt som de gör, via sina pateroens.

Med tanke en av de drivande i Haveristernas insta-stories raderade inlägg tidigare idag där hen till varje pris ville lyfta Gardets redaktör till att bli en person av allmänintresse, enligt hen ville få det till att redaktörn är en väldigt offentlig person och inte en privatperson, så gissar jag på att hen äntligen har kommit på allvaret av vad Haveristernas podd, Facebook -grupp och Instagram har pysslat med. För nu är det någon som fick nog och har polisanmält dem. Och med tanke på att det var nasse-etiketter som de lyfte som klandervärt beteende, de mest kändervärdiga av alla beteende tycker nog många, och med tanke på vilken stor spridning det har fått, inte minst med hjälp av Bloggbevaknings ca 2 miljoner sidvisningar, så skulle jag gissa på att risken att de kommer att åtalas för grovt förtal är mycket stort. Detta är inte ett privatmål utan ett mål som kommer att drivas av en allmän åklagare. 👈 edit* Jag har kanske fel ang detta.

Så vad riskerar de då? Jo….👇

Straffet för brott av normalgraden är böter. Om brottet är att anse som grovt ska det rubriceras som grovt förtal. Påföljden kan då bestämmas till böter eller fängelse i högst två år. Vid bedömandet av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om uppgiften genom sitt innehåll eller den spridning den fått eller på annat sätt var ägnad att medföra allvarlig skada.

Några rubriker ang Cissi Wallin och Gardet från Haveristerna.

Avsnitt 84 – Cissi Wallin är ett jävla svin

Avsnitt 88 – Cissi Wallin, Maria Engelwinge och resten av Gardet = apekatter

Avsnitt 60 – Allting handlar om Cissi Wallin, som är extremt klandervärd, pärm 1

Avsnitt 53 – Mest om Gardet, …och några rubriker till om Cissi eller Gardet.

De har förutom det en stående efterlysning efter fler personer som vill träda fram om fler uppgifter ang Gardet, Cissi Wallin och samröre ang henne. För mig tycks det tydligt att Haveristerna har pinnat upp henne och alla som är pro henne på sin måltavla i jakten efter en optimala bulls-eye som kommer att sänka henne och dem. Kan detta verklig vara något annat av förtal, avsiktligt förtal och dessutom grovt förtal? Håller ni med?

PS 1 Jag står inte på Cissi Wallins sida eller gillar Gardet något nämnvärt. Inte heller fd redaktören och jag har en särskilt vänskaplig historia. Skulle nog vilja påstå att det mer är tvärt om. En lång historia av infekterade diskussioner. Jag ogillar bara medvetna drev förtäckta i att man vill avslöja viktiga saker när det mer tycks mig handlar om att riva ner enskilda personer som de fått ett ont öga till.

Det är alltså inte att de granskar diverse personer utan hur det gör det som klämmer för mig.

Tycker ni att min tolkning av vad det är som sker stämmer?

PS 2 Jag känner igen dessa skyttegravskrig från andra hörn på nätet där det också slutade med ett förtalsmål. Och det var så otroligt löjligt att vuxna människor sysslade med detta och hur det gav sig efter varandra för att ta ära och jobb från varandra. Alltså bokstavligt talat så gav de sig på varandras rykte, jobb och familjer (👈som inte hade något med det att göra utan bara var oskyldiga bystanders).

När ska världen nyktra till?

Minne som en fiskpinne

Hmmm, jag vet inte riktigt hur jag ska dra den här. Men vi börjar från början. Eller nej det blir från mitt i. Men uttrycket som står i rubriken är hur CamCam brukar beskriva sig själv. Kanske passande ändå (?) kommer det att visa sig. 😊

Iaf, idag skrev Camilla Gervide i mycket bra inlägg som handlar om att man inte ska ta foto på eller filma en privatperson för att sedan lägga upp på sitt stora instagramkonto, eller ens sitt lilla för den delen. I det här fallet rör det sig om Anitha Clemence. So far so good. Vi är rörande överens. 👍

Men sedan kom en fråga till CamCam bland kommentarerna om hon inte tycker att detta inlägget är något av en ironisk dubbelmora iom vad hon själv skriver och gör på Bloggbevakning, varpå CamCam svarar nedan, och jag väljer att förtydliga vad det kan ha varit som anonym tänkte på. 👇

Svaret på min fråga är att CamCam verkligen raderade den bilden med en lång utförlig ursäkt om att hon lärt sig sin läxa….👇

Och här hade jag inte haft något att tillägga och inget inlägg att skriva i frågan om det slutat med detta, men se det kom ett svar från CamCam till min fråga som jag ställde idag, som löd så här…👇

Mitt svar blev samma som ”S” och en anonym med en förläning samt en ny fråga (som inte fått något svar)…👇

Så efter min undersökande googling blir min riktiga fråga eller frågor efter dagens inlägg något annorlunda än den jag ställde ovan (även om den också fortfarande är synnerligen relevant och ”vital” skulle vara ”viral” 😉 ).

Menade inte CamCam sin ursäkt när det begav sig då för nästan ett år sedan? Sade hon bara vad som helst för att få stopp på kritiken? Och visst är det lite lustigt att hon totalt har glömt att hon tyckte det var fel? Ja iaf i 5 sekunder tyckte hon det. Eller kanske inte alls? 🤷‍♀️

Så vad tror ni? Bad hon om ursäkt utan att mena det eller har hon avlärt sig sin läxa och tycker att hon inte ska dömmas efter samma måttstock som hon använder på de influensers som hon skriver om? Att det så klart är annorlunda när hon gör det. Hmmm…🤔

Sov så gott, eller god morgon vilket det än är när ni läser. Hoppas att ni får en lika fin och soliga dag som jag hade igår. Berätta gärna om er dag och hur ni mår. 🤗💚☕️

Det här med ju större blogg man har, ju större ansvar…

Jag tycker att just de lätta lösningar och förklaringarna är de som ligger närmst Elaine. Och med lätta menar jag dåligt genomtänkta och utan att anstränga sig tillräckligt.

Lovade att skriva om influensers i förrgår. Det blir nog bara om Elaine idag. Förhoppningsvis om Pernilla Wahlgren imorgon.

Varför Elaine? Jo för igår skrev hon ett för mig oerhört problematiskt inlägg och orsaken till mina tankar är flera. Först och störst, hon befäster idéen med att den som begår ett självmord gör en elak handling eller en egoistisk sådan. Det stämmer inte. I stort sett aldrig begår någon självmord för att vara elak eller som en självisk tanke eller akt. Jag tycker att det är ok att man får lov att ha sina egna känslor och reaktioner till någons död (hur man än har dött) tex ilska. Men jag tycker att skriva om dem på en av Sveriges största bloggar utan en vidare djup tanke bakom och självreflektion är gravt problematiskt och direkt rent oetiskt. Varför befästa skammen hos de som mår så dåligt att de inte orkar leva ännu en gång och så publikt? På ett ställe där man med lätthet sprider fördomar och eller skam hos sina läsare beroende på vem som är mottagaren. De anhöriga eller de självmordsbenägna.

Och varför förstår man inte att ens ilska mest handlar om sitt ego. Att känna att just ”jag” och min kärlek borde ha varit tillräckligt för att hålla kvar någon i livet som ”jag” vill ska leva för ”min” skull. Varför dög inte ”jag”? Man sätter man sig helt enkelt själv och sina egna känslor i centrum istället för att sätta den som mår så pass dåligt att den tänker eller t.o.m begår en sådan grav handling, i första rum. Väljer att lägga alla tankar på hur någons självmord påverkar en själv i ”mitt” liv istället för att försöka förstå livssituationen hos den som avslutade sitt liv var.

Jag, jag, jag. Men jag då?”

Det tar ca fem minuter att googla sig till lite kunskap om vad som kan ligga bakom ett självmord, och inget av det består i att vara elak mot andra eller att bara tänka på sig själv utan hänsyn till hur nära och kära mår och hur de hanterar ens självmord. Om något så tänker de så hårt att världen och t.o.m deras egna barn hade fått det så mycket bättre om de inte fanns. Alla skulle må så mycket bättre utan ”mig” i deras liv. ”Jag” förstör bara för alla med min blotta existens. Om något så är det så de tänker.

Eller så tänker de inga tankar alls utan känner bara himlastormande känslor utan någon logisk rim och ranson. Och den smärtan de känner tror jag inte många ens kan börja att föreställa sig.

Jag har själv varit där. Att inte vilja leva längre. Inte pga psykisk ohälsa men pga att jag fysiskt mådde så dåligt varje dag och jag visste inte om det någonsin skulle sluta och bli bättre. Jag ville så klart inte dö. Och självklart visste jag att mina nära och kära knappt skulle mäkta med det om jag försvann. Men jag visste också att jag inte skulle klara av 60-70 år av ett liv med att må så fysiskt dåligt. Jag ville inte dö. Men jag hade inte heller orkat leva på det viset i det skicket ett långt liv.

Jag mår bra idag, glad och lycklig. Jag vill absolut inte dö och det var länge, länge sedan jag hade dessa tankar. Men jag glömmer dem aldrig.

Och visst är det ändå lite märkligt. För visst det är få som tänker att en som är totalförlamad fysiskt i kroppen skulle vara egoistisk om den tog sitt liv, eller har jag fel där? Men det där osynliga som vissa istället har att tampas med. Inre demoner. De som är psykiskt förlamade eller bottenlöst fulla med inre smärta, dem finns det nästan ingen förståelse för. Att de inte skulle orka med mer förstår man inte men en som är sängbunden förstår man. Hur kommer det sig? Har man inte kommit längre med att förstå att fysisk sjukdom och psykisk inte skiljer sig nämnvärt åt? Att lika lite som det bara är att rycka upp sig för någon med cancer och så blir den frisk, så är det så för en som är sjuk i sinnet? De kan inte heller bara rycka upp sig, skaka av sig och vandra vidare bara så där som ingenting. Att bli frisk på ren vilja.

(Att alla kan och bör göra något på egen hand för att bli friska och att inte sitta passivt och ge upp utan egna ansträngningar vare sig det gäller cancer eller något annat är en helt annan diskussion tänker jag).

Om vi går vidare till nästa sak med Elaines inlägg som jag fann väldigt problematiskt, är att hon valde att skriva om en människa som hon aldrig träffat, iaf inte som vuxen, i oerhört negativa och nedvärderande ordalag. Hon skrev ….👇

Min farmor brydde sig mest om anseende, alkohol, grannkarlarna och dyra pälsar. Sina tre söner var inte av större intresse varken för henne eller farfar.

Min farbror fick bevittna två självmordsförsök som barn. Efter det andra försöket höll hon sig i skinnet med hjälp av alkohol i flera år. Hon väntade tills dagen efter hans studentdag tills hon begick självmord. Jag vet inte var som var värst? Alla självmordsförsök, förväntansångesten att som barn gå hem från skolan varje dag och inte veta om man får komma hem till en levande, död eller berusad mamma? Att förlora sin mamma 💔 såklart.

Detta är vad jag skrev till henne ang den delen av Elaines inlägg…👇

”Och återigen sätter du dig själv i centrum och tror att du bättre vet hur din farmors liv var eller hur hon borde ha gjort ang
” Min farmor brydde sig mest om anseende, alkohol, grannkarlarna och dyra pälsar. Sina tre söner var inte av större intresse varken för henne eller farfar.”

Detta vet du inget om. Detta är vad du fått berättat för dig och det var inte din farmors ord, eller hur?

Att du dömer henne är inte snyggt precis som du själv är inne på. Gå några mil i hennes skor innan du berättar för omvärlden vad hon värderade mest och köp inte din farfars beskrivning av henne rakt av för den gissar jag på innehåller många spår av att skydda sig själv.”

Här känner jag att någon borde stoppat henne innan hon publicerade. Hon begår ju ett karaktärsmord på en människa som inte bara är död, utan som mådde så pass dåligt att hon tog sitt liv, för det är sin farmor som inlägget handlar om och det är hennes självmord som hon är rasande över.

Och om jag nu för ovanlighetens ska ge mig på att analyser dessa känslor åt och om Elaine, så som hon gjorde om sin farmor. ?? Jag brukar ju inte vilja spekulera i vad andra känner och tänker och vad som ligger bakom deras ord och handlingar, men efter dessa hårda ord om en människa som Elaine inte känner eller ens kan förstå hur hennes liv varit eller bestått av så gör jag ett undantag. Ni kan kalla det för dubbelmoral om ni vill, eller se det som att jag gör henne en tjänst, eller både och. Jag förstår helt de resonemangen hur de än går.

Jo men om jag ska då, för att återgå till vad jag tänker. Jag tror att Elaines raseri inte har med ett självmord att göra utan vad det gjorde med hennes biologiska pappas själ och vad det i sin tur betydde för henne och hennes liv och hur det blev. Jag tror att allt det har att göra med att hon sätter sig själv i centrum istället för att sätta den som hör hemma där, den det handlar om först och främst, hennes farmor och hur hon mådde.

För om Elaine klarar av att sätta sitt eget sårade liv och ego åt sidan så borde hon ju se det som andra utomstående kan se. Hennes farmor, en kvinna där anseende och ett fin front utåt är viktigare än hur det är hemma. En kvinna som söker bekräftelse hos grannkarlarna och försöker döva sin smärta med alkohol. En sådan kvinna är mår inte bra. Hon har det inte bra. Hon är inte glad för sig själv. Hon har inget självförtroende och hon har en låg självkänsla. Hon tror nog att hon inte duger att vara något så viktigt och fint som en mamma. Hon trodde nog inte hon dög till någonting alls. Hon var sjuk. Och hon hade behövt hjälp. En hjälp som inte fanns att få på den tiden hon levde.

Att försöka se vad som är orsaken till hennes farmors dåliga mående hade då mest troligt kommit naturligare än att vara rasande för att hennes sjukdom (inte farmorns egoism) drabbade Elaines pappa och sedan i sin tur henne själv, och hade förhoppningsvis resulterat i att Elaine slutade att vara rasande utan istället vara ledsen för sin farmors skull och empatisk till att farmor gjorde allt hon förmådde för att stanna kvar i livet, men att hon misslyckades. Och det är inget som hon borde klandras för, utan hon borde omhuldas med varma tankar, förståelse och respekt.

Henns biologiska pappa hade fortfarande ett val vad att göra av sitt ärrade eget liv och det valet skulle naturligtvis inte vara att skada sitt barn i sin tur. Han hade sitt eget ansvar att ta och kan inte skylla det på sin mamma, Elaines farmor.

Hon förtjänar inte att beskrivas så rutten eller omskrivas så maliciöst på en av Sveriges största bloggar på en av de största plattformarna, Må-bra. En människa som Elaine inte känner. En människa som Elaine berättar om så som hon fått det berättat för sig av personer som hade sina egna sårade egon att skydda eller sitt eget rykte att beskydda. Från dem har hon hört vem hennes farmor var. Och deras ord är de hon återger. Och inte en gång tycks det mig har hon funderat på varför allt var som det var. Elaine svalde det med hull och hår och valde att publicera det på sin blogg för alla att se. Utan någon eftertanke eller någon förmildrande reflektion om saker och tings tillstånd.

Ett karaktärsmord är begånget på en person som valde att ta sitt liv.

#jakten på like

Kejsarens nya kläder 🤴👕👖

Efter detta så fick mig klippet tänka på det här och vad man kan hitta på när man har tråkigt så här i skördetider… 😁👇🌾

Så många frågor… hur vågar man?…har han övat länge?… hur fick man idéen från börja? 🤪

Hade någon av er velat pröva? 😊

Jag är osäker men kanske. Det beror lite på. Men en kul grej ändå på något sätt. 😁

Vad har ni gjort idag? 💚 Hur gick din pubquiz Susawoo 🍺 +❓och äter ni glass i dessa sommaren sista dagar? 🌞🍧

Jag är snart färdig med alla avsnitt av The Black List 👈 som jag skrev om här och får nu börja leta efter en ny serie att kolla på. Har ni något förslag? 🎞 📺 ❓

Varför Elaine raderar kommentarer

Något försenat, tog längre tid än jag trodde att skriva detta för jag blev avbruten hela tiden men här är mitt inlägga. 😊 Det kommer sannolikt upplevas som en aningen rörigt om man inte brukar läsa hos Elaine eller hängt där de senaste dagarna. Om jag dessutom ska täcka allt som hänt och mina tankar om det så kommer vi alla sitta här tills imorgon. Så det blir ett avkortat, men ändå ett för långt och rörigt inlägg som jag kanske får orsak att återkomma till.

”@Flunsadoden” har gjort några inlägg om vad som hänt. Hon skriver en aningen vassare än hur jag skulle vilja framställa det, men jag håller med om flera saker samt ni får en snabb sammanfattning om vad som hänt. Hon har skrivit 4 inlägg om Liv och hennes raderade kommentarer hos Elaine. Kika där om ni känner att ni vill ha en snabb sammanfattning samt en annans åsikt om vad som skett än min och Elaines.

Jag uppskattade även hennes försvar av min(a) raderade kommentar(er) hos Elaine. Mer om det sen.

I det här inlägget om wigwag så ser ni hela upptakten till vad som blivit till en liten följetång hos Elaine. Livs kommentar som lyftes och blev till ett helt eget inlägg men när Liv valde att ge svar på tal så både raderades det samt hon blockades. Elaine vill både att samtalet ska vara avslutat men hintar om det, enligt hur jag och andra upplever det, både i flera inlägg samt bland hennes kommentarer, men verkar samtidigt inte vilja inte ha någon som säger emot henne om hennes slutsats eller agerande. Då blir man raderad och blockad. Och detta är hela upptakten till min block. För att jag inte tycker att man gör så. Uttalar sig om någon som varit civiliserad i sin kritik men sedan inte låter denne få lov att ljuda sin syn på vad som avsvetts.

Utan att tillskiva någon fall den har det som intention så upplever jag handlingen som både orättvis samt direkt oärligt och jag blir förvånad över någon som inte inser att det är så man kommer att uppfatta det. Orsaken till varför man inte förstår det är mig en stor gåta och ingen av förklaringarna som jag kan komma på verkar logiska i sammanhanget, så jag lämnar mina spekulationer därhän.

I vilket fall detta blev Livs svar på det Elaine påstod som var… först Elaine 👇

Alla är inte som du hade varit om du hade uttryckt dig på samma sätt. Att använda sig själv som måttstock för världens uttryck är inte ett bra mått. För Liv kanske en fråga jag ställde om skärmtid hade likställt henne med högfärdig, debattsugen och avsiktligt sårade om det kommit från henne. Men jag är inte Liv. Jag är en helt annan person med meningar och avsikter bakom mina ord. Du kan berätta att de sårar, men du kan inte berätta vad jag menar. Jag älskar er feedback och er kritik, men påhopp av min person går också in fast på ett för mig skadligt sätt som jag är för högkänslig för att skaka av mig bara sådär.

Jag själv har fortfarande inte förstått att säga att någon är högmodig och pekar med hela handen är ett påhopp på ens person, men vi är alla olika och det får vi väl vara också.

Livs svar👇

Liv skriver: 23 AUGUSTI, 2020 KL. 18:12

Hela det här inlägget upprepar ju allt det jag skrev i min kritik. Det enda jag skulle ev ta tillbaka är kommentaren ”rövhatt”, allt annat står jag kvar vid. Du fick kritik, du svarade med känslor (och *trumvirvel*gråt), du kräver att bli hanterad med silkesvantar samtidigt som du knappast unnar andra detsamma. Du använder också begrepp och påhitt för att sprida alarmism och ovetenskap när det gynnar din sakfråga, tex i debatten om breast implant disease, eller den där pojken som var kidnappad av sin mamma och anklagade pappan för pedofili, eller debatten kring deplatforming mot meningsmotståndare, det finns ganska många liknande fenomen historiskt både på din bloggen och insta). Jag upplever att du inte skyr några medel för att föra din sak/vinna en debatt, och just nu är agendan att din son ska sluta utsättas för skärmar. Då skriver du ganska exakt det galnaste mest ”out there” som finns för att det gynnar dagens agenda förklädd som ”fråga” och ”oro”. . Och nej, jag tror inte att du nödvändigtvis gör det gör med flit, men det är iaf trenden kring dina debatter. Du är en kommunikatör, därför har jag högre krav på hur du kommunicerar. Du har också skrivit både böcker och examensarbete, så uppenbarligen VET du hur man gör research, men uppenbarligen skiter i det emellanåt, och detta leder i sin tur till att du sprider rykten eller misinformation genom klick och kommentarer till din osakliga/ovetenskapliga/alarmistiska debatt.

Jag har följt dig sedan innan du fick Mateo, och även om jag inte känner dig, så får man en bild och kan se vissa mönster. Och nu har du dedikerat ett helt inlägg om att jag sårat dig med flit, helt ok för mig… och jag ser dina tårar som faktum att jag träffade rätt, har sett dig flera ggr avfärda kritik utan större problem. Och vad som pågick under kommentarerna på inlägget är ju nu raderat, och det du återger är enligt mig en frisering då du skrev rätt många kommentarer och stories som var raljerande, förminskande och rätt otrevligt de med.

Du behöver inte oroa dig, jag kommer aldrig mera konsumera ett shit du gör framöver, för mig upphör det här, men jag vill gärna berätta en liten anekdot.

Det är nämligen så att jag jobbade på ett stort bolag som varje år ber sina anställda att komma med förslag till organisationer eller projekt för csr. Jag föreslog tre ska bli noll, min chef återkom sedan och sade nej till att donera/samarbeta med er pga hur din persons online och företaget kunde inte se sig förknippas med en person som gjort så mkt problematiska saker/uttalanden, som bla gick till attack mot tex en minister, och sen hängde ut henne på blogg. Alltså ett potentiellt mångårig samarbete och donationer ner i sjön för att han googlade ditt namn och såg hur gränslöst du fört debatter i olika ämnen och ville inte bli förknippad med dom negativa sidorna av grundaren till organisationen, även om organisationens arbete i sig verkade legitimt. Delvis skämdes jag åt dig, och delvis så blev jag rakt upp och ner förbannad över att du inte förstår hur alarmismen och sug på klicks och like sabbar en potentiellt fantastisk möjlighet att hjälpa utsatta barn (för övrigt ett ämne jag verkligen brinner för då jag själv också blev utsatt som barn, men har inte din räckvidd/potential till framgång i frågan). Det är iaf roten till min ilska mot dig då jag aldrig skulle kunna starta en liknande organisation och nå ut till så många, och jag upplever det som att du är sämst på att förvalta det. Avundsjuka kanske, men jag hoppas verkligen att du tar det här till dig och funderar på vilka är det jag lockar/skrämmer bort med min oförmåga att debattera sakligt kring känsliga ämnen.

Aja, ha det gott. Jag önskar dig trots allt inget ont, hur mkt du än vill vinkla det så i just det här inlägget. Jag fick helt enkelt nog.

Jag kan dock förstå om Elaine inte vill ha kvar Livs anekdot på sin blogg då det potentiellt skulle kunna skada hennes företag, men då hade hon kunnat radera bara den biten enligt hur jag ser det. E menar på att hon inte har den tiden. Jag menar på att om hon väljer att lyfta en person av kött och blods ord, så bör man också ta sig tiden att vara rättvis och låta den komma till tals på ett så rättvist sätt som möjligt. Det är inte bara E som är en person av kött och blod. Liv är det också och jag anser att hur E valde att hantera allt , intention eller inte, blev att Liv sattes i stupstocken där hon förväntades se på hur alla bland kommentarerna skulle hålla med E, berätta hur illa hon betet sig och det efter att hon blockats från att förvara sig samt de som väljer att ställa sig på hennes sida följer samma öde. Raderas och blockas.

Detta är mitt svar till Liv som också raderades.👇

Hmm -food for fika skriver:
23 AUGUSTI, 2020 KL. 18:57
Jag vill inflika att jag förstår var du kommer från och att jag i mångt och mycket håller med dig.
Jag kan också hålla med om att om man själv kallar folk för rövhatt när man är upprörd så borde man inte bli förvånad, även om man har rätt att bli ledsen för det, när man får samma ord tillbaka till en.
Jag har som sagt min blid av Elaine och mina förklaringar, som kanske inte borde vara ursäkter det tycker inte jag heller. Och din och Mathias kritik har jag också gett Elaine ang hur hon pratar om och sprider sina ”missioner” (passioner??) som hon har för stunden.
Hoppas att du inte mår alltför illa av att E lyfte din kommentar. Ha en fin kväll och hoppas att veckan som kommer blir bättre. 🌸

Detta kommer från Elaines uppföljare inlägg och där skrev hon bl.a detta som ett försvar (?) till hennes block av Liv.👇

…Jag förstår att man med en stor följarskara har ett ansvar, men som medmänniska har du också ett ansvar. Att du skriver till en offentlig person gör inte att vi är immuna mot det som skrivs, oavsett sanningshalt. Det handlar inte om ömma tår, utan om att det finns främligar där ute som vill en illa.

Men vänta nu… skrev inte Liv uttryckligen i sin raderade kommentar att hon INTE önskade Elaine något illa? Jo, jag tror minsann att hon gjorde det. Hur uppfattar jag då Elaines handling att först radera detta för att sedan fortsätta hamra in hos sina läsare att Liv medveten var elak? Nöjer med ett säga, inte så snyggt iaf.

Så vad säger jag då till Elaine efter att Flunsadöden stället en fråga och där Elaine återigen bestämt hävdat att Liv hoppat på hennes person. Tycker ni förresten att Liv gjort det? Hoppat på Es person?

Detta blev mitt svar till det Elaine skrev till flunsadöden.👇

Hmm – food for fikar skriver: 28 AUGUSTI, 2020 KL. 22:38

Fast… Liv avslutade sin raderade kommentar med dessa ord.

Aja, ha det gott. Jag önskar dig trots allt inget ont, hur mkt du än vill vinkla det så i just det här inlägget. Jag fick helt enkelt nog.”

Vad du nu gör är att tillskriva Liv intentioner som hon dessutom redan har sagt inte stämmer. Hon ville varken vara elak, göra dig ledsen eller något annat som du tillskrev henne blandat i vettig kritik eller inte.

Och du har så många gånger gjort samma mot mig. Både tillskrivit mig intentioner, vilket jag faktiskt aldrig gjort mot dig även om du hävdar det, samt lagt till ord som jag aldrig sagt för att ändra betydelsen av min poäng till att låta som ett angrepp på din person istället för att ta det som en kritik av dina handlingar.

Min samlade bedömning är att du inte när det kommer till dig själv är du inte kapabel att se skillnad på ett angrepp eller när någon berättar för dig om vad du gjort samt hur det får den personen att se på dig.

Du kallade Liv för elak, hur är det annorlunda än det hon kallade dig? Du värderade Liv negativt, hur är det annorlunda än hur hon värderade dig? Du beskrev Livs ord och därmed person och värderingar, hur är det annorlunda än det hon gjorde mot dig?

Faktum är att Liv aldrig tillskrev dig någon intention, enbart beskrev hur hon tyckte du är. Du å andra sida tillskrev henne elaka intentioner. Att hon hade intentionen att vara elak mot dig.

Läs nu citatet från henne som du raderade igen.

Denna kommentar raderades i en rasande fart varpå Elaine skrev detta som en förklaring till varför (och efter detta blockade hon också mig). Elaine 👇

Utdragna tjafs om en kommentar och begärda excelark på densamma kommer raderas. att dessutom bokstavstolka genom att hävda att en som körde personliga påhopp inte hade det som avslutande mening… really hmm? 

Till saken hör också att Elaine haft en lång utläggning i ett inlägg där hon skriver detta…👇

Berätta gärna vad du tänker, inte vad jag menar. Fråga det senare.

Efter veckans diskussioner har jag märkt att jag kan ta personer åsikter, men jag har svårt att ta när folk berättar för mig hur jag menar följt av ett ”jo-det-menar-du-visst-gnat”. De bråken är så konstiga och jag förstår inte att folk lägger tid på det bakom tangentbordet. Jag har all respekt som berättar hur saker landar från det jag sagt. Då kan jag få chans att berätta hur jag menar och säga det på ett annat sätt nästa gång, sen är diskussionen slut. Men de som fortsätter? Är de bara grälsjuka och vill fortsätta tills jag godtagit deras bild av mig, kapitulerar och säger ”Ja det du menar att jag menar stämmer. Jag förstod inte det! Tack!

Förlåt men jag kan inte låta bli att tänka att Elaine behandlat Liv exakt motsatsen till hur hon själv vill bli behandlad? Vad tycker ni?

PS 1 Flunsadödens svar till Elaine minst sagt märkliga påstående om att jag skulle krävt något och att det dessutom var ett excell-ark blev så klart också raderat och hon är också blockad både på bloggen och på Elaines Instagram. 👇

Flunsdoden skriver:
29 AUGUSTI, 2020 KL. 09:47
Det här är verkligen helt otroligt 😂

Du får alltså svart på vitt (dessutom utan otrevligheter) exempel på när du gör exakt det du fördömer i ditt inlägg, och svarar med att radera kommentaren?!?

Och sen beskylla Hmm för bokstavstolkning och att ”begära” excelark är ren lögn, jag har också skärmdump på svaret.

Återigen detta inlägg är mest ett FYI. Men ni får gärna skriva vad ni tänker. Jag har fler åsikter och fler kommentarer som blivit raderade och ännu fler frågor som jag blivit lovad svar på som jag ännu aldrig fått och som jag heller aldrig kommer få. Och jag förstår att det tar mycket energi från någon när man fått en fråga som man vet att man inte har ett bra svar på.

Jag tycker inte att jag har gjort detta som Elaine påstår nedan. 👇 Hade hon inte fortsatt att skriva inägg och kommentarer som handlar om Liv så hade jag släppt detta för länge sedan. Men damned om jag kommer låta en som fått sin röst strypt få stå ensam utan en röst till sitt försvar, vilket också då blev orsaken till Elaines block. Sätt inte ord i munnen på henne eller mig så kommer jag inte heller att fortsätta mitt tjafs.(←härskarteknik-ord deluxe).

Elaines förklaring till min block.👇

Hej finingar. Ville bara berätta att jag blockat en handfull personer som tar mer energi än jag räknat med. Gamla veteranen Hmmm och andra envisa själar som tycker agree to disagree inte räcker utan att jag ska svälja deras idé om ett personligt påhopp är något jag ska acceptera som självbild och även får lov att uttryckas bara det blandas med kritik. 

Hade jag gått in i alla diskussioner de skapar så hade jag ett heltidsjobb som inte ger pengar utan tar energi. Det känns som att det finns de som verkligen går igång på att inte bara diskutera utan också elda på, inte veta när det räcker, att gränsen är passerad.

PS2 Denna kommentar har fått stå kvar hela dagen. Den är inte raderad direkt som de andra, utan bara dold. (Den som har skrivit kommentaren kan se att den som att den väntar på granskning, men ingen annan kan se den) Varför den är dold har jag inte en aning om. Tycker ni att jag skrev något illa? 👇

Min fråga till Elaine blev denna…👇

Min fråga till er, varför raderar Elaine kommentarer som dessa som jag tagit upp i det här inlägget tror ni? 💡

wigwag – internets stora troll

Nedan är hämtat från Elaine Eksvärds blogg under detta inlägget. Hon har fortfarande inte raderat att wigwag önskar Camilla Gervide tar livet av sig med en slö kniv samt att hon borde lägga det ut live för wigwags höga nöjes skull.

Men detta är ändå bara början, eller snarare sagt fortsättningen på allt som han skriver till bl.a CamCam på Bloggbevakning i sin ilska över vad en anonym kommentar skriver om honom efter hans inlägg där han försvarar Elaines pappa Tor och att han insinuerar att Elaine ljuger om sina övergrepp. Dessa kommentarer har CamCam raderat men små kärleksbrev till henne från wigwag finns kvar och bevarade. (De raderade kommentarerna har jag för länge sedan skickat till Elaine så hon vet om vad han sagt.)

Det röda i min kommentar är det som wigwag svarar på där han nämner BB, hans svar till min inpassning om Camcam också i rött.

______________________

Hmm -food for fika skriver:
25 AUGUSTI, 2020 KL. 15:14
Varför skulle jag hänga ut ditt namn och nummer. Det har jag aldrig gjort förr och tänker inte börja med det heller. Du vet GDPR och så.
Jag berättade hur man hittar din twitter och det var inte ens jag som hittat den först. Jag var typ både två,trea eller t.o.m nia på den bollen.
Du har en twitter som är nästan identisk med ditt nick wigwag, vilket är wiggwag. Där har du själv uppgett ditt namn. Ett namn som är unikt. Du får alltså lägga allt detta på dig själv och sluta att skylla på andra.
Och även om jag inte är för öga för öga så kan jag ändå förstå dem som väljer att kontakt dig efter dina tidiga kommentarer.

Oh, by the way. Din kommentar om CamCam ligger och har gjort sedan igår uppe på min blogg bland kommentarerna, så jag har redan handlat. 😉



wigwag skriver:
25 AUGUSTI, 2020 KL. 16:52
Sådär ja. Nu är det gjort. Hoppas det kändes bra. Som lite rysentertainment för de finare flickorna på bloggen. ”Usch och fy” HAHAHA..


Förövrigt är ju BB värre än nånsin och jag ångrar inte ett ord. Möjligen ett tips om att ta livet av sig LLIVE. Och med slö kniv. Så såna otäcka människor som jag också kan få lite myspysroligt i tristessen.

______________________

Här följer lite mer till varför wigwag blev blockad på Bloggbevakning, vilket han också är hos Cisss Wallin, Ladydahmer m.fl. Och jag vill påminna om att det inte var CamCam som tillskrev wigwag något epitet utan hon raderade t.o.m den kommentaren men fick ändå detta på halsen.

wigwag / 2017-04-24 19:20

Hahaha..Du är ju en jävla fitta Camcam! Negerfitta kanske. Tycker du jag är en kopia av ”kapten klänning”. Vet du vem det var? Om man är en sån liten sliskig idiot som du verkar vara kanske man inte ska ha någon blogg. Hoppas du tar livet av dig ditt jävla äckel. Och så ser du till radera osakliga mobbinginlägg i fortsättningen om du vill ha ett kommentarsfältet med lite kvalité.

Bloggbevakning / 2017-04-24 19:36

Det var en charmig kommentar – den släpper vi på så kan du få skämmas lite!

______________________

Här blir wigwag raderad hos en Frau Uggla, efter att ha upplevts som både skrämmande och hotfull. (Som vanligt är all text i lila klickbara länkar). Och detta är bara några bloggar där han förföljer sina meningsmotståndare, kallar dem för fitt-slisk och en rad andra ”vackra” saker.

______________________

Här berättar wigwag att han gärna själv skulle vilja knäcka näsan på CamCam, peta ut ögon, krossa tänder etc, tills blodet sprutar.

______________________

Här har ni enbart ett litet hopplock av allt vad wigwag har skrivit genom åren, Lady Dahmer har garanterat en hel säck full att lägga till och nu har wigwag alltså som jag började inlägget, återigen utryckt sig extremt hotfull mot Camilla Gervide för bara ett par dagar sedan. Det får både stå kvar och han är fortsatt välkommen att skriva hos Elaine Eksvärd. (Det är dock möjligt att han menar att han ångrade att han gett CamCam det tipset. Svårt att avgöra pga grammatiken. Spelar mindre roll för mig iaf). En viss Liv som tycker att Elaine saknar självinsikt och är högmodig när hon pekar med hela handen däremot blev blockad för dessa ord…

______________________

Detta inlägget är mest ett FYI, men om ni vill kommentera det så är ni så klart som alltid välkomna med det också. Ha en fin helg! 💚

Veckans klipp 🎞

Det har varit något tyngre ämne den här veckan så jag tänkte lätta upp stämningen med att humorklipp på mindre än 2 minuter som sammanfattar veckan som gått. Nåja, inte riktigt men det lät bra iaf. 🤓 Men jag presenterar iaf här ”Lördagsklippet”. 😁👇

The influencer dear, there’s a new species that have appeared that stare into their mobil like a dear stares into the headlights from a car. 📱✨

Ha en fin helg alla! 😊🌸

Zara Larsson

Apropå det vi pratade om här. Om man någonsin funderar på om man ska stötta kinesiska flaggskepp som Huawei eller inte så tänker jag att man kanske ska skänka en tanke på vad som händer en när man talar emot deras sk privat märke som enligt egna uppgifter inte har något med staten att göra. 🙄

Zara Larssons musik har plockats bort från Apple Musics streamingtjänst i Kina. Detta efter att Larsson talat ut om sitt kritiserade reklamsamarbete med den kinesiska mobiljätten Huawei.

vidare…

Vi vet att kinesiska staten, det är ju ingen snäll stat och jag vill ju inte stötta det de gör, säger Zara Larsson.

Hon berättar att samarbetet med Huawei är avbrutet sedan några månader och att hon har velat kritisera Kina och landets förehavanden i bland annat Hong Kong tidigare, men att hon har hållits tillbaka av samarbetet.

Sååå, vem känner att man med gott hjärta kan stötta något som så intimt förknippas med den kinesiska staten. Inte bara att det är en produkt som är tillverkad i Kina utan som är Kina? En produkt som sätter munkavle på en för att kunna tala ut om antidemokratiska handlingar som tex hur upproret i Hongkong slås ner.

Till sist så har vi den här lilla karamellen…

Efter Zara Larssons intervju i TV4 har Huawei gått ut med en skriftlig kommentar. Där skriver företaget att samarbetet var tidsbestämt från båda håll, och att det avslutades förra året. 

…hmm, är det då inte ganska lätt att ställa sig på en moralisk högre värdegrund när man faktiskt inte förlorade något alls på det, för det var redan slut? 🤷‍♀️

Att det sedan slog till på sättet att hennes musik skulle bli censurerad tror jag inte ens att hon tänkt på i förväg. Undrar om hon är välkommen att spela där igen?

Jag har personligen aldrig stått ut med henne och fastän hon några gånger var ett av de större dragplåsteren på WoW så valde jag att gå och titta på något annat just då och det enbart pga hennes politiska uttalanden och fåniga stick som gick ut på att ställa grupper mot grupper istället för att skapa enande och förståelse för alla människor. Dessutom kändes de aldrig genuina och det hon verkligen stod för, utan hon sade det hon skulle för att få publicitet och rida på först en våg som var edgy och kontroversiell och senare så var det den nischen som man skulle ha för att vara i ropet. Och om man inte var där så skulle man bli canceled out. Oh, the ironi!

Vad tycker ni om henne? Gillar ni allt med henne, kan borste från vad hon sagt och diggar låtarna ändå, likgiltiga eller känner ni som jag gör?

Wake up from woke

Jag är helt slut. Dränerad både mentalt och fysiskt och hur mycket jag än uppskattar värmen så kom den lite olämpligt just nu.

Jag hoppas att ni har något smultronställe där ni kan svalka er utan att folk kliver kors och tvärs över er.

Och jag hoppas att ni har bra med uppbackning så att ni inte känner att allt är upp till er själva för det är rätt träligt. När man dessutom känner att man måste be om det man behöver fastän det tar emot är också något knäckande. Framförallt som att det inte är första gången som ämnet lyfts…

Jag har inte haft tid att följa nyheterna men vad jag förstår så verkar det mesta handla om vansinnet i Beirut och stränderna som är överfulla. Det och att de svenska nyheterna kämpar med näbbar och klor för att rentvå den sk svenska pandemistrategin så till den milda grad att de skriver om vad de utländska nyheterna verkligen sade.

Zara Larsson har äntligen varit tvungen att ta till sig att eftersom och pga hon flertalet gånger utryckt sig politiskt och varit tydlig med sina åsikter så kunde hon inte längre gömma sig bakom en tom ursäkt att Huawei är ett privat kinesiskt bolag efter massiv kritik (som hon fick redan för 2 år sedan) och har långt om länge nu brutit samarbetet. Jag uppfattar det som skenheligt eftersom att kritiken inte är ny utan först nu när den blev för stor backade hon.

Ett företag som, för alla som följer nyheterna, är högst omdebatterat. Flertalet länder har redan bannlyst Huawei från att vara del i utbyggnaden av deras 5G-nät. Farhågan ligger i att diktaturen Kina via företages teknik ges möjligheten att stjäla värdefull information…

Kommer Zara Larsson, likt Alexander Bard, att sparkas för sina tweets där hon har uppmuntrat sina unga följare att använda kinakontrollerade TikTok bara för att Donald Trump ogillar det?...

..Samtidigt skrev hon i våras på Twitter att:

Beacuse Donald Trump hates TikTok I love it even more.””


Hon verkar också mer vara likt ett barn med att tänka i svart/vita-termer när hon uttalade sig om att ju mer Trump avskydde Tiktok ju mer älskade hon dem…

Skit samma att både Huawei och TikTok har varit föremål för massiv kritik från flera länders säkerhetstjänster under en längre tid. Har bara fel person sagt något så ska man ju tycka motsatsen, eller hur var det nu…???

Ironin passerade mig inte heller obemärkt förbi att YogaGril äntligen förstår hur det kan gå till när man blir deplattformerad, säg en fel sak och du ska bli cancellerad och tas ifrån dig din plattform och vad jag än tycker i övrigt om Bard så har han en stor poäng hur farligt hela woke-rörelsen är och hur viktigt det blir att fler orkar stå upp mot den.

Om inte annat för att Bloggbevakning ber om att helst folk med tolkningsföreträde bör uttala sig om solbränna och blackfishing. 👇

Någon av er som vet och vill ge en förklaring?
Helst från någon som har tolkningsföreträde i den här frågan, if you don’t mind?

Detta var aldrig vad tolkningsföreträde skulle vara. TF gäller enbart dig själv och dina egna känslor och din rätt till att ha dem. Att ingen kan säga till dig att det du känner är fel eller ta dina upplevelser ifrån dig. Inte att om en idivid tillhör en grupp så har man företräde samt rätten att föra talan för alla andra i samma grupp, särskilt som de inte har bett denne om att representera dem… ja inte alla iaf.

Detta har med tiden blivit så missanvänt och utnyttjat att det nu helt har skiftat betydelse till att betyda detta…”Tolkningsföreträde innebär att en person/grupp/ideologisk riktning har förtur på tolkningen av ett avtal eller dylikt.” Vansinne!

Det är lika ologiskt som att om du inte vet allt om kärnkraft och hur de påverkar allt och alla i ”din grupp” så får du inte ha några åsikter än mindre delta i en folkomröstning. Är det rätt tycker ni? Att jag inte skulle vara villig eller kunna ha någon nytta av era åsikter eller erfarenheter i frågan även om kunskapen till mängd är större hos mig än er… och hur det än är så påverkas precis allt i samhället precis alla invånare. Ingen är förskonad från att bli påverkad och då har man automatiskt också rätten till att få höras, tänker jag iaf.

Och det gemensamma nämnaren till Camilla Gervide, Zara Larsson och Yoga Girl är att de alla sysslar med jakten på like istället för att sträva efter vad som är rätt. De gör det ”rätta” som andra sagt till dem, inte vad de själva har funderat ut eller filosoferat sig fram. De tillhör alla woke. (Sedan kan vi ju argumentera och diskutera om de känner så i själ och hjärta eller för att de blivit tillsagda att tycka så, men hur det verkligen ligger till vet bara de själva).

By the late 2010s,  woke had been adopted as a more generic slang term broadly associated with left-wing politics, socially liberal causes, feminismLGBTactivism, and cultural issues (with the terms woke culture and woke politics also being used). It has been the subject of memes, ironic usage and criticism. Its widespread use since 2014 is a result of the Black Lives Matter movement.

Så ser jag på det. Hur ser ni på det?

Och det viktigaste, hur mår ni vad har ni gjort i helgen? 💚🌸

Årets bästa måsteläsning

En otroligt smart vän till mig har skrivit den här texten och jag tycker inte att det kan bli för många som får tillgång till den så därför kopierar jag in den i sin helhet här. Faktum är att jag tycker hela världen borde läsa den och jag önskar att hon kunde publicera den i SVD etc.

Här är den… 👇

Folk som ska utbilda andra

Jag har suttit och kollat på en influenser som är emot adoption och surrogatmödraskap och pekar med hela handen om “hur det ligger till”. För det vet hon, för hon har läst forskning och kollat på dokumentärer och trots begränsad egen erfarenhet samt att hon aldrig befunnit sig i länder de adoptioner hon kritiserar sker så anser hon sig kompetent nog att berätta för andra om “hur det ligger till”. Vad som är “fakta” som hon uttrycker det.

Jag är också autodidakt inom vissa områden. Självklart kan man lära sig och utveckla sig och skaffa sig kunskap på egen hand. 

Men drivs du av objektiv nyfikenhet när du gör detta? Eller en politisk övertygelse? 

För om du pluggar på en institution får du en litteraturlista att gå igenom. Läraren ger dig uppgifter och frågeställningar att begrunda. Du befinner dig i en grupp människor med olika erfarenheter och uppfattningar. Ni utmanar varandra genom diskussioner. Och hjälper varandra att förstå. Och du får olika prov som testar din kunskap.

När du sitter på egen hand så googlar du och plöjer litteratur och videos som inte blivit granskade av en akademisk institution. Du söker ofta medvetet upp källor som bekräftar din förförståelse. Du diskuterar med likasinnande eller hamnar i polemik med folk med tvärt olika åsikt som enbart får dig än mer övertygad. Din kunskap blir heller inte testad. 

Och du lär dig inte forskningsmetodik. Hur man tar sig an en frågeställning. Hur man undersöker ett problem. Variabler av intresse. Förstå statistik. För när man förstår forskning inom samhällsvetenskap så slutar man slänga sig med begrepp som fakta och hur det ligger till.

Och om du sedan inte jobbar med det du studerat får du inte upplevelsen av att hantera och samarbeta med kollegor från olika kulturer med olika värderingar. Hantera besvärliga och trista arbetsuppgifter plus office politics på det. 

Du går inte på konferenser, webinars eller möten där practitioners diskuterar ämnet. 

Just därför tar jag vad dessa influensers vill lära andra med en nypa salt.

DALGONA COFFEE

(Vi var först här på food for fika 😁☕️. Redan i början på april postade vi inlägget som jag kopierar in nedan. Någon vecka senare hade TV4 ett inslag på TV (vilket ledde till mycket trafik hit)…. )👇

…Är en sydkoreansk kaffedrink som tagit internett med en storm. Den är som en cappucino vänd upp och ner med vispat kaffe överst och med mjölken under. Man behöver bara tre ingredienser och den kan serveras både kall och varm. Man vispar helt enkelt ihop lika dela snabbkaffe, socker med varmt vatten. Det svårast är att få den att se snygg ut som på bilden.

God morgon! Vad ska ni göra idag? En kopp kaffe kanske? ☕️🍒 😉

fikadags 💚

Och först nu har Nyheter24 fattat prylen. För att skriva om ett internetfenomen a la TikTok så är de väldigt sent på det, tycker ni inte? 🙃

TikTok kaffe, eller Dalgona Coffee som det också heter, trendar på sociala medier. Men varför är den fluffiga kaffedryck så populär och hur gör man den egentligen? Det är lättare än du tror, vi lovar. 

Det som är på allas läppar just nu är TikTok kaffe – även känt som Dalgona coffee. Den sydkoreanska varianten på kaffe har gjort stor succé på TikTok och Instagram och går under hashtaggen #dalgonacoffeechallenge.

Trenden med #dalgonacoffeechallenge startade i Sydkorea men började få sin globala spridning i takt med att coronakrisen trappades upp. En populär karantändryck med andra ord. 

Publicerat på N24 NOJE /  KAFFE – 23/07/2020, 10:19 alltså nästan 4 månader efter oss här på fff. 😅🤘

Testade ni någonsin att göra en Dalgona och känner ni hur väl med i svängen ni är när ni hänger här? 😉

Och tack för det, för att ni hänger här. 💚

Vad händer annars idag? 😊☕️

Björn träffar en öm tå

Jag lyssande på Björns Olsens sommarprat samma dag som det kom ut. Det var det ”pratet” som jag sett mest fram emot och jag tycker att efter hur han m fl har behandlats av media men framförallt av Tegnell så var det väldigt rättvist att hans kom efter Tegnells så att han fick en chans att justera om han kände att han behövde det.

De har målats ut av Anders Tegnell som alarmister. I sitt sommarprat ger han de 22 forskarna ytterligare en känga.

”Fredrik Elgh: – Jag känner faktiskt inte till någon som oseriöst larmar om något sånt här. Så han måste mena oss. Det är då lungläkare, professorer, skribenter, mikrobiologer. Folk som är seriösa till sin yrkesutövning som sett på det här på ett annat sätt än ledningen för Folkhälsomyndigheten.

Tegnell har vid flera tillfällen gett fula tjuvnyp till framförallt Björn och där Björn har utmålats som bråkig och inkompetent.

Från Björns sommarprat…

Själv förstod han situationens allvar redan i början på januari, då han firade nyår med sin familj ”i stort sett på samma strand som Sveriges statsepidemiolog” och fick ett mejl om virusutbrottet i kinesiska Wuhan.

Och Björn undrade hur det kom sig att Tegnell som befann sig på samma strand och som fick samma meddelande tolkade det så helt olikt än vad han gjorde. Björn var säker redan då på att det kommer att sprida sig utanför Kina. Tegnell trodde det inte.

Men i vilket fall, det här inlägget handlar inte om corona och vilken strategi som varit rätt eller fel för det som verkar har träffat hårdast var Björns kritik, och enligt mig uppvaknande, över exakt hur trång åsiktskorridoren i Sverige är samt hur mycket media sitter i knät på politikerna. Hur de har slutat att vara den tredje statsmakten. Och detta är tån som var så öm att flera skyndar ut för att försvara sig. Och om vi tänker efter, när hände det senaste efter någons sommarprat? Att någon känner för, och dessutom i en samlad trupp, att bemöta det påståendet?

Medier känner inte igen sig i följsamhetskritik

Som SVTs oerhört fula rubriksättande på den här debbatten där fanns två olika åsikter men den som förminska och fick Björn att låta som en trulig tonåring var det som fick bli tongivande.

Olsens mediekritik ifrågasätts: Ingen rättighet att få som man vill
Medan de ord som höll med Björn hamnade längst ner lite i skymundan, pliktskyldigast för att inte kunna bli fällda för jäv?

Men Olof Ehrenkrona hade bland annat velat se mer fördjupning om de etiska problemen med flockimmunitet.

Man fick också känslan av att myndigheterna hade dubbla budskap, väldigt mycket dubbla budskap, utan att journalisterna ställde frågor och grävde på det sätt som vi har varit vana vid.”

Jan Helin, fd chefredaktör och ansvarig utgivare för Aftonbladet och Virtanens polare och beskyddare (hur en så politiserad person kunde bli programdirektör för SVT är en annan fråga som verkligen borde lyftas om och om igen. SVT som ska vara politiks neutralt) var också snabbt ute…

SVT:s Jan Helin bemöter Olsens kritik: ”Finns ingen idoliserande agenda”

Och de har redan hittat en ursäkt hur de ska bemöta kritiken nästa gång den dyker upp om att de inte tar in kontroversiella röster eller kritiska sådan…

Kaun säger att den undersökningen som hon genomförde mellan mars och maj månad inte visar på att tilliten till media minskat på grund av coronakrisen, men att mediaanvändare kan bli kritiska när journalister lyfter röster som går emot myndigheter, exempelvis Björn Olsen.

Då tycker de att media bara använder Olsen som ett sätt att få högre tittarsiffror och skapa debatt, att man bara vill få spinn på nyheten. Det var intressant för oss att se, säger Kaun till SVT Nyheter.

Jag förutspår att det kommer hänvisa till att de inte vill vara en källa som jagar klick och de därför inte heller kommer öppna upp för fler åsikter.

Vidare så tar DN Robert Aschbergs (ordförande i publicist klubben) uttalade där han ordstämplar Björns liknelse om att medierna är som en sekt och sätter de orden högst upp i sin artkel och är det som syns om man inte kan logga in, istället för att lyfta fram att Robert tänker att det kan finnas fog för Björns kritik.

Men det finns som sagt de som håller med om Björns syn på medias roll, men de får väldigt små rubriker.

Hur tycker ni att media hanterat pandemin och vad tänker ni om svensk media i allmänhet? Tycker ni att det råder en öppenhet och att man kan säga mycket utan att förlora både heder och jobb, eller tycker ni att man inte vågar säga något som avviker alltför mycket oavsett frågan man vill lyfta som klimat, pandemi, ekonomi, privatisering av vård och skola eller något annat ämne som gärna hettar till? Känner ni att om ni bara följer svensk media att ni får en rättvis bild av världen eller ens Sverige? Och hur gör ni i vanliga fall nu när ni inte stängt av för att ni inte orkar dränkas i negativa media? Hur håller ni er uppdaterade? Och tycker ni att Björn har rätt i sin kritik om åsiktskorridorer och medias roll i det hela?

God eftermiddag! Hur mår ni idag? 😊☕️

Kims fina ord om sin man

Ely uppmärksammade mig igår under mitt inlägg här, där jag rantade lite mot HanaPees stigmatisering mot bipolär sjukdom, att Kim Kardashian för första gången har uttalat sig ang Kanyes sjukdom och deras kamp inom familjen för att tackla den.

Hon ber om medkänsla och hänsyn.

Som många redan vet är Kanye bipolär. Alla som har detta eller har en anhörig med diagnosen vet hur otroligt svårt och smärtsamt det är att förstå. Jag har aldrig talat öppet om hur detta har påverkat oss hemma eftersom jag är väldigt beskyddande när det gäller våra barn och Kanyes rätt till att hålla sin hälsa privat. Men i dag känner jag att jag borde kommentera det eftersom det på grund av stigmatiseringen och missförståelsen av mental ohälsa”, skriver Kim i den första av tre texter som publicerats på hennes Instagram.” 

Jag skulle vilja lyfta de sista delen som Kim skriver om, att vara Bipolär inte förminskar eller invaliderar hans drömmar, kreativitet oavsett hur stora eller i somligas ögon ouppnåeliga de kan tyckas och att Kanye har bevisat om och om igen att han lyckas att nå sina mål. Och vad jag tycker då är så illa är att när några som har så stora röster offentligt går ut med att de har sjukdomen för att fler ska känna att de är lika mycket en del av samhället som alla andra och att de också kan nå långt eller bara känna att de har någon mäktigt person som står i deras hörna och tryggheten som det säker ger dem. När då Kim och Kanye modigt går ut och berättar så väljer sedan de som ändå anser sig stå på den goda sidan att ta det som ett slagträ mot dem.

Och det är väl det här jag tänker på. Hur folk gärna letar fram saker som inte har något med sakfrågan att göra, deras svagaste punkter och hugger där det gör som ondast. Varför gör man så? Är vi tillbaka i jakten på like? Vill man vinna till varje pris? Vad?

Förresten, skulle ni vilja att jag skriver lite mer om kändisar som Bianca, Kim etc? Och vilka skulle ni isf vilja fika-snacka om? 😊☕️

Hur har ni det annars idag? Sol eller regn? 🌞🌧🌈

Jag har sol och ska nu ta min kopp ut och sätta mig lite. Vad tänker ni hitta på idag? 💚

Skriver mer om Bloggbevakning senare idag.

Coffee Cup GIF - Coffee Cup Hearts GIFs
Coffee Time Dancing GIF - CoffeeTime Dancing Dance GIFs

Hur det kommer sig att läsarna på Bloggbevakning associerar öknamnet Paul-Robert med Paolo-Roberto

Jag känner att jag får dela upp det lite ang vad jag menar på är vad som hänt på Bloggbevakning som bla ledde till att jag är blockerad.

Först tänker jag förklara hur det kommer sig att läsarna ser kopplingen till Paul med Paolo. När man som jag tex också är, en som snabbt läser och skummar över en text så ser man det man känner ingen och fyller i bostäder som man tycker ska vara där. Och det finns för det första nog ingen som heter Paul- Robert men det finns definitivt en mycket välkänd profil som heter Paolo-Roberto och som, fullt förklarligt, på senare tid har omskrivits flera gånger på Bloggbevakning av CamCam.

Men jag vill vara noga med att påpeka att det inte var jag som drog upp associationen utan det var diverse anonyma. Jag förklarad bara för en läsare som frågade varför Isabella och Paul inte gillar CamCams öknamn.

Jag vet att det skedde under flera inlägg, anonyma som drog upp det, men jag har bara orkat leta upp ett par av dem här

Anonym / 2020-07-17 13:59 Är det bara jag som läser Paulo-Roberto i stället för Paul-Robert? Gilla21

Och här…

Bedlingtonterriern: / 2020-07-20 09:35 Namnet Paul – Robert ger mig ett stort leende på läpparna 😊 Gilla20

Anonym / 2020-07-20 10:18 Fast han heter väl inte så, han har väl inget dubbelnamn utan det är denna blogg som satt det namnet på honom. Gilla5

Anonym / 2020-07-20 10:36 Ja! Det påminner lite om Paolo Roberto kan man säga Gilla36

Det var någon som påstod att Griplööv var den som myntat namnet först, men det stämmer inte vad jag kan se. Det skulle vara för nära och en ärekränkning om han skrev ut Pauls namn på detta sättet tillsammans med allt annat äckligt som han skriver om Miss Piggys libdo mm. Paul som tydligen heter Paul, Arne, Robert. Han kallar honom så vitt jag kan se för Palle och Pingvinen. Och detta talar ju ändå för att CamCam inte medvetet skulle vilja associera honom med en känd sexförbrytare när hon väl hittade på öknamnet eftersom hon tydligen inte kopierade det från Griplööv för då hade det inte rått några tvivel om vad han ville påskina med tanke hur han skriver i övrigt. Men tyvärr så finns det annat som talar emot teorin att det inte var medvetet från CamCam att koppla ihop de tre.

För redan här skriver hon nämligen en text som förknippar Isabella med Paolo-Roberto. hur-tanker-ni-om-det-har/ och kritiken över det var stor och många tycker den var långsökt. Jag har också för mig att hon tar upp Isabella och Paolo (eller om det är Paolo och någon annan influenser) helt orelaterat under andra inlägg, en sådan där konstig eftersläng som bara CamCam kan komma med, vet ni vad jag menar? Men jag får säga att jag inte minns var så jag det kan vara fel. Minns ni?

Men det här som CamCam skrev i sitt inlägg👇 går inte att komma ifrån och säkert det som satte igång tankarna hos flera av läsarna…

Här under ser ni videon på Isabella och Paul-Robert – on the prowl.

TOP DEFINITIONon the prowl when a human being or other life form proactively seeks out another for sexual gratification.

Så det har skett långsamt och subtilt kan man säga. Och ovan text tycker jag ser oerhört illa ut och är författad i bästa Griplööv-anda.

Och om det nu skulle vara så att CamCam inte ville medvetet att Paul skulle förknippas med en känd sexförbrytare så tycker jag att hon borde sluta med att göra så efter att det har påpekats för henne upprepade gånger att det är det flera av hennes läsare gör. Jag tycker personligen att det kvittar om inte alla tänker så, det räcker att några gör det, att de säger det till henne för att hon borde ta det säkra före det osäkra och byta ut sitt öknamn på Paul. Särskilt när det gäller en sådan allvarlig sak som en sexköpare. Vad tycker ni?

Kan ni nu förstå hur och varför flera av läsarna associerar Paul-Robert med Paolo-Roberto på Bloggbevakning och jag inte är ens i närheten var den som var först att påpeka det?

(All text i lila färg är klickbara länkar till där jag hämtat informaionen)

Fortsättning följer...

Fnular vidare…

Så var en ny dag snart till ända. Idag har jag varit oerhört sömnig pga för lite sömn. Blev störd under natten flera gånger och skulle upp och iväg tidigt. Har dessutom lämnat lite blodprover idag för att kolla upp lite olika värden. Brukar göra det lite då och då? Önskar att svensk vård sysslade mer med förebyggande vård än att nästan alla kommer till en läkare för att bli undersökta när de väl är sjuka. Hur ska man då ha några referensvärden mot hur du som idivid ska må som frisk istället som för nu där man blir jämförd med ett snitt i gruppen för sin ålder och sitt kön. Lite galet tycker jag. Vad tycker ni?

Och om vi ska se till rent krassa pengar och ekonomi så har jag räknat på det, och att fånga upp en sjukdom tidigt inte bara bespara pengar för vårdinsatsen utan ser också till att personen blir en produktiv person som snabbt kan gå tillbaka eller tom stanna kvar i arbete, betalar skatt och bidrar till andras vård etc.

Och då har vi inte ens gått in på den rent medmänskliga faktorn där vi vill se folk lyckliga och välmående med bra liv.

Hur kan inte detta vara en prioritet när skattemedlen ska fördelas? Förstår ni? för självklart så finns det inte pengar till allt, men vissa saker tänker jag borde ligga högre upp än annat, och när man dessutom kan tjäna in pengar på det….

Apropå vård och sjukdomar så tycker jag att HannaPs rant om Kanye West att han skulle gå loss i sina bipolära skov är så många slag under bältet på alla dem som inte vågar gå ut offentligt med att de har sjukdomen. Jag har en när och kär med ett barn som har fått diagnosen. Kan inte föreställa mig smärtan he känner m hen får se detta från HannaP och att hen skulle bli ihopkopplade med hans tokerier pga att de lider av samma sjukdom. Vad står näst på tur? Att hon rantar över hur lat en person i rullstol är som har ett för högt BMI? Eller att hon rantar om en person med svår cancer som i ett smärtanfall säger elaka saker till stan nära och kära? Vad tycker ni? Har vi inte kommit längre än så här ang psykisk ohälsa än att det används som ett slagträ mot en meningsmotståndare som (jag verkligen inte håller med om) passionerat pratar om de frågor som är viktiga för denne?

Läser ni hos HannaP? Jag gjorde det för många år sedan men hon förlorade mig någons stanna på vägen. Osäker på varför.

Vad har ni gjort idag? Och vad har ni ätit för gott till middag? 😊 🍽 🥘 🍅🥒

kitchen nightmares cooking GIF by Boomerang Official

Tillägg: Blockad på bloggbevakning igen. Orsak inte helt klar, men CamCam skriver här om det… https://bloggbevakning.se/2020/07/21/uppfyllda-drommar-med-isabella-lowengrip/

Något att fnula på om imorgon. 😊

Ok, idag är jag inte snäll… 😇😅

Loxarel tog upp under förra inlägget att det alltid finns de som har det värre. Jag kan inte avgöra här om det är paret i klippet som har det värre eller om det är jag, men det här fick mig att skratta rakt ut samtidigt som jag tycker lite synd om dem. 😂 🥰 👇

Har ni något ögonblick som inte gick som ni hade planerat? Ett som kunde gått bättre? 😅🤸‍♀️

I övrigt så forsätter Bloggbevakning med sin dubbelmoral om att det inte är ok att kommentera vissa sorters utseende, det kvittar att det var en ”mild” kommentar som att hon är alldaglig, eller att kommentera att vissa går till kliniken Anonym / 2020-07-12 10:54 ”Hon har dock redan varit på kliniken flera gånger efter sonen föddes” och särskilt inte vissa personers, medan andras går alldeles utmärkt och blir inte raderat. Tråden om Kenza raderads dock efter flera flera timmar och då hade annat redan blivit raderat här, mumbojumbo / 2020-07-11 22:55 ”Men tråden där dom mobbar människor för deras utseende är kvar”men allt om Bellas bröst får stå kvar. Och här forsätter recensionen av Kenza och hennes käklinje samt Anonym / 2020-07-11 18:45 ”Förlåt men jag hade iaf inte varit nöjd med min kropp om jag vore hon. Alldeles för rak och smal”.

Jag kan hålla på hela dagen och hitta ännu värre saker men jag låter det stanna vid detta. Men trött blir jag och undrar hur man ska få ett slut på det. Det är baske mig värre än Flashback många gånger. Eller vad tycker ni?


Och jag instämmer med varje ord som SaraF skriver ….

SaraF / 11:23 Jag är ingen jurist så kommer inte länka inlägg där du bryter mot relevant lagstiftning men det finns väldigt många andra högst relevanta övertramp som kan dras upp om du vill ha exempel på när du uppfattas som oprofessionell. Det här exempel som jag tror skulle ge en varning och repressalier på en ”vanligt” arbetsplats: 

Ex. när du postade bilder på kissande 14-åringar? (icke-influencers dessutom) 

När du skriver ”Håll käften du lilla privilegierade flicka” till Chloe Schuterman och över 100 kommentarer ifrågasätter din ton. 

När du postar en random bild på en icke-influencer som gäspar (?) för att hon såg rolig ut för att sedan domdera arg när en influencer gör något liknande. 

Att du blir personlig och fruktansvärt arg när det berör ex. Isabella löwengrip, Forni för att helt byta tonläge helt när det gäller ex. Egoina.  Ditt sätt att svara på sakliga och konstruktiva kommentar riktade till dig.

lookhuman coffee bye felicia lookhuman if i havent had my coffee yet bye felicia GIF
coffee bear GIF

Återkommer med ett positivt inlägg om bin om någon timme. 🐝😊☕️

De där dagarna när man inte hunnit med kaffe…☕️

Haha, här är en som inte hade hunnit dricka sin första morgonkopp kaffe tror jag. ☕️😅👇

Men visste ni att den lilla pilen vid sidan om symbolen för bensinmätaren på instrumentpanelen visar på vilken sida som tanklocket sitter på bilen? Efter många år med körkort lärde jag mig detta bara för något år sedan. 🥳🙈

988 The Gas Arrow – 1000 Awesome Things
How far you can drive with the gas tank warning light on ...
Ever Wondered What This Arrow Next To Your Car's Fuel Meter Means ...

Apropå att inte ha fått i sig kaffe eller något annat som seriöst måste slagit slint var inlägget om Bianca på Bloggbevakning igår, som drog nästan 600 st ‼️ kommentarer, där man förfasades sig delvis om Bs festande i Båstad men mest… vem som bor i, pga geografi, samt hur länge man måsta ha bott i (bla) Stockholm för att kallas stockholmare. Alltså det är länge sedan som jag sett en fråga engagerar så många, många, och det förklara delvis det stora engagemanget ang Anna Book om hon bor i eller inte bor i Sigtuna, samtidigt som jag suttit och gapat i förvåning över hur upprörda så många kan vara över något liknande. Har ni läst tråden? Vad tänkte ni om allt från Biancas festande till vem som bor var och när man är vad?

Annars? Hur har ni det idag? Hos mig skiner solen och jag står i dörren för att ge mig iväg för att fixa till en del saker. 🌞🤸‍♀️

Hoppas ni får en dag full med kaffe eller vilket piosion som ni föredrar. Vilket är det föresten? Kaffe, te, läsk eller glass? Vad? ☕️🥤🍦😊

Coffee Morning GIF by jardin.coffee

Sex talk

Let's Talk About Sex Baby! – Lady In Waiting 222

Jag var inne en sväng på Asterixias blogg och hon har lagt upp ett klipp med Benjamin Ingrossos förra flickvän (säger hon att det är jag har ingen koll. Stämmer det?) I vilket fall om det nu stämmer så fick det mig att fundera om ett par olika saker.

Nu är jag kanske inte den mest representativa att fråga eller ha åsikter i frågan, så jag slänger det på er. Orsaken är att jag aldrig känt ett behov av att prata sex med mina vänner och absolut inte något om deras sexliv med en partner som jag vet vem det är, så… jag tycker att intervjun som gjordes här nedan är rätt onödig och verkar dessutom vara en del i en serie. Vad tycker ni? Pratas det för lite sex framförallt i en värld där porren hemma i hushållen verkar ha blivit vanligare (← och har den det?).

Min andra fråga till er, vad tycker ni om att Linnea berättar om sitt sexliv med en person som kan identifieras och dessutom är en känd iaf i Sverige? Även om hon först försöker säga under samtalet att det är hon och hennes inställning som det var frågan om samt orsaken så gled hon ändå senare in på vilka fel han gjorde som fick henne att känna skuld etc. Tänker ni som jag att det är extra illa när alla vet vem det är hon pratar om även om det inte är med namn men där alla lätt kan räkan ut vem det gäller om man vet vem hon varit tillsamman med?

Min sista fråga blir, vad tycker ni om att Asterixa lyfter det här skvallret? Vad tycker ni om att hon ser till att flera som förmodligen aldrig hade hört talas om detta klipp nu får göra det? Hon har dessutom en blogg som hon tjänar pengar på per klick eller unika besök.

(Hoppas att Bloggbevakning låter bli).